reklama

Muzungu (v Burundi II)

= biely človek. V preklade to znamená skôr niekto, kto má peniaze. Ale oslovujú tým všetkých bielych. Vlastne, neoslovujú, kričia po nich: „Muzungu! Muzungu!". Zo všadiaľ. Rýchlo si na to zvyknete. Bola som s jednou skautkou. Presvedčila som ju, že chcem vidieť niečo skutočné a tak sme kráčali popri ceste smerom do mesta. Cesta, napoly zničená, prašná, červená. Áut bolo dosť. Ale aj bicyklov, ľudí, čo išli peši a na hlavách mali obrovské koše s ananásmi, bosých ľudí, preplnené auta... a všetci na mňa kričali: „Muzungu!", auta sa pristavovali: „Muzungu!" následne sa niečo pýtali Nadine (skautka, ktorá so mnou bola). Potom som sa dozvedela, čo sa deje. Čudovali sa: „Muzungu, ktorý nemá na taxi?" a ona sa smiala a vysvetlovala im, že som len nový muzungu v meste a chcem to tam vidieť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

A neskôr som sa dozvedela ešte jednu zásadnú vec. Nenoste šortky. Aj keď je tam teplo. Šortky sa nenosia. I keď Nadine má snúbenca z Kanady a ako ona povedala- nevie sa dočkať, kedy bude môcť slobodne nosiť šortky aj ona. A teší sa aj na svadbu. Nielen, že od tadiaľ chce odisť, ale jej rodina dostane peniaze. „Žena je ako krava.", hovorí mi a vysvetľuje: „Vieš, krava u nás stojí 1000.000 BIF (asi 580 EUR) a keď si chce muž zobrať ženu, musí mať toľko peňazí aby to zaplatil rodine.". Neskôr som sa o jej snúbencovi dozvedela viac. Bol tam na mierovej misii, stretli sa, keď robila čašníčku. „Je to dobrý muž, pozval celú moju rodinu na obed. A často si voláme. Minule chcel aby som v telefóne vypýtala kávu a vieš čo? On bol práve v aute a o 5km ďalej si ju vedel vyzdvihnúť, to je neuveriteľné!". Ale keď mi ukazovala fotoalbum plný fotiek jej a jej ex snúbenca (z Burundi), s ktorým bola zasnúbená od 15tich (do 25), pochopila som. No nehodnotím. Nedovolím si.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nadine bývala v chudobnej štvrti. Domy z hliny, na dvoroch sa suší oblečenie, sporo odeté, bosé deti. Chcela aby som išla pozdraviť ich rodičov. Nevedeli francúzsky, ani anglicky, ale je to hrdosť mať bieleho v dome. Išli sme autobusom. To bol zážitok! Asi v 7 miestom aute sme boli natlačení 20. V podlahe diera, všetci spokojní. Cestou k jej domu rozdávame cukríky, deti sa usmievajú a kričia na seba. Párkrát si ešte prišli vypýtať a minule mi Nadine písala, že sa na mňa pýtajú.

Bola som aj v sirotinci, zaniesť im pár veci na oblečenie, zistiť ako to tam funguje... Iba som otvorila dvere na aute a zrazu ku mne všetky deti pribehli a začali ma objímať. Po jednom, len tak. Mysleli si, že jedno z nich si zoberiem, však som muzungu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A najradšej by som si zobrala všetky.

katarína pázmányová

katarína pázmányová

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zaľúbená do života. Všetky tie farby a obrazy, dážď, úsmevy, vietor, slnko, hviezdy, slzy, ľudia, únava, strach, radosť, vlak, obloha, cesty, lúky, vtáky, knihy, beh, smiech, zážitky... veď my sa točíme! Zoznam autorových rubrík:  Očami karamelovýmiS batohom bez hodiniekHlavou pod krhlouVločka na noseAko dlážka v krčmeKraťase

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu